كفد مشاركت ملايو نوسنتارا ، سمنجق دهولو سمفي سكارغ .
دفرجيائي صلاوة اين ممفوثائي فلباكي كلبيهن دان فضيلتث .
ستغه - ستغهث منجاديكنث سباكي ورد هارين سلفس
صلاة ليما وقتو دان سباكيث . نامون بكيتو كيت تيدق
تاهو دري مان أصل اصول اتاو سومبر صلاوة اين دغن
تفت . اداكه مأثور درفد نبي صلى الله عليه وسلم ، درفد
فارا صحابة رضوان الله عليهم ، اتاو درفد شيخ - شيخ
طريقة ترتنتو ؟ .
لفظ صلاوتث ( اللهم صل على سيدنا محمد طب القلوب
ودواءها ، وعافية الأبدان وشفاءها ، ونور الأبصار وضياءها ،
وعلى آله وصحبه وبارك وسلم )
مقصودث : يا الله ! سلامة سجهتراكن كاتس نبي محمد صلى الله
عليه وسلم يغ مروات سكلا هاتي دان مثمبوهث ، يغ ممبري
عافية ( كصيحتن ) توبه بدان دان مثمبوهث ، يغ منراغي سكلا
مات - مات دان مثيناريث ، سلامة سجهترا كاتس كلواركا دان فارا
صحابة يكيندا .
سبنرث صلاوة اين تردافت فلباكي ترجمهن دالم بهاس ملايو :
1- ترجمهن دار الشفاء .
( يا الله ، بريله رحمة كاتس فغهولو كامي محمد صلى الله عليه
وسلم ، يغ مثمبوهكن هاتي - هاتي ، فناوارث دان كسجهترأن بدان ،
كسمبوهن ، جوكا جهيا فغليهتن ، دان بريله رحمة كبركتن دان
كسجهترأن اتس كلواركاث دان صحابتث )
2- ترجمهن دري بلوك : SITI.BLOG
( يا الله ، بريله رحمة كاتس فغهولو كامي نبي محمد صلى الله
عليه وسلم ، يغ دغن بركة بكيندا ، اغكو مثمبوهكن هاتي - هاتي ،
منجادي فناور دان مثيحتكن توبه بدان ، جوكا كسمبوهن فثاكيت
سرتا مغورنياكن جهيا فغليهتن دان كورنيا جوكا رحمة كبركتن دان
سبنرث صلاوة اين تردافت فلباكي ترجمهن دالم بهاس ملايو :
1- ترجمهن دار الشفاء .
( يا الله ، بريله رحمة كاتس فغهولو كامي محمد صلى الله عليه
وسلم ، يغ مثمبوهكن هاتي - هاتي ، فناوارث دان كسجهترأن بدان ،
كسمبوهن ، جوكا جهيا فغليهتن ، دان بريله رحمة كبركتن دان
كسجهترأن اتس كلواركاث دان صحابتث )
2- ترجمهن دري بلوك : SITI.BLOG
( يا الله ، بريله رحمة كاتس فغهولو كامي نبي محمد صلى الله
عليه وسلم ، يغ دغن بركة بكيندا ، اغكو مثمبوهكن هاتي - هاتي ،
منجادي فناور دان مثيحتكن توبه بدان ، جوكا كسمبوهن فثاكيت
سرتا مغورنياكن جهيا فغليهتن دان كورنيا جوكا رحمة كبركتن دان
كسجهترأن كاتس كلواركا دان صحابة بكيندا )
3- ترجمهن بلوك : BAHAYA SYIRIK
( يا الله ، بريكنله صلاوة دان سلام كفد محمد يغ ممبري
فناور دان مغوبة هاتي ( قلب ) يغ ممبري كصيحتن دان مثمبوه
بدان ، جهيا يغ منراغكن فنداغن مات ، جوكا كاتس كلواركا
بليو )
4- ترجمهن بلوك : PONPES AL HUDA
( يا الله ، ليمفهكنله كسجهتران كاتس بكيندا كامي نبي محمد
يغ مروفاكن اوبة دان فثمبوه هاتي كامي ، فثيحة دان فثلامة بدان ،
يغ مروفاكن جهيا دان سينار فغليهتن دان مروفاكن فنجامين كصيحتن
جسماني دان روحاني اكن كبوتوهن ماكنن دان جوكا تومفهكن
كسجهترأن ايتو اتس كلواركا دان صحابة - صحابتث دان بريله
كسلامتن )
كالو كيت مرجوع كفد كومفولن صلاوة - صلاوة يغ تيدق مأثور
، سفرتي صلاوة الفاتح ، صلاوة المنجية ، صلاوة الكمالية ،
صلاوة التفريجية إلخ ، مك تيدق تردافت صلاوة الشفاء
برسام - سامث . هاث دفراوليهي درفد سومبر- سومبر
بهاس ملايو . سكيراث صلاوة اين أصل أصولث درفد
سومبر - سومبر عرب سوده تنتو اياث دسبوت برسام -
سام صلاوة لاين .
اف يغ منجادي ككليروان همبا مغنائي صلاوة اين ، اياله افبيلا كيت
مرجوع سومبر - سومبر انترنيت ملالوئي جارين ( صلاة / صلاوة
الشفاء ) اكن ترفافر ( صلاة شفاء للمرضى ) درفد بلوك - بلوك
كريستيان . افكه ادا هوبغن صلاوة شفاء يغ دعملكن اوليه ستغه
مشاركت دغن صلاوة شفاء للمرضى كريستيان ؟
كفد أهلي بيجق فنداي إسلام ، اتاو مريكا يغ برمينة دالم بيداغ
اين بوليه ممبواة ساتو ريشج ( فثليديقكن ) سفاي اف يغ كيت
عملكن سلاما اين برتفتن دغن السنة النبوية ، جاوه دري
عنصور - عنصور بدعه دان شريك .
فضيلة صلاوة شفاء :
عملكن سلفس صلاة فرضو 3/5/7 كالي ، اتاو منيما سكالي
سلفس صلاة فرضو صلاوة شفاء .
انتار فضيلة صلاوة شفاء اين اياله منراغكن هاتي ، مغواتكن
جنتوغ ، منراغكن مات ، مغايرتكن كلواركا ( مقصود حديث
درفد عائشة )
سومبر بلوك : mselim3.blogspot.com
كثتأن سفرتي اين ساغت مغليروكن ، كونونث فضيلة صلاوة
شفاء اين اداله حديث نبي صلى الله عليه وسلم يغ دروايتكن
درفد عائشة . انته دري مان سومبرث ؟
4- ترجمهن بلوك : PONPES AL HUDA
( يا الله ، ليمفهكنله كسجهتران كاتس بكيندا كامي نبي محمد
يغ مروفاكن اوبة دان فثمبوه هاتي كامي ، فثيحة دان فثلامة بدان ،
يغ مروفاكن جهيا دان سينار فغليهتن دان مروفاكن فنجامين كصيحتن
جسماني دان روحاني اكن كبوتوهن ماكنن دان جوكا تومفهكن
كسجهترأن ايتو اتس كلواركا دان صحابة - صحابتث دان بريله
كسلامتن )
كالو كيت مرجوع كفد كومفولن صلاوة - صلاوة يغ تيدق مأثور
، سفرتي صلاوة الفاتح ، صلاوة المنجية ، صلاوة الكمالية ،
صلاوة التفريجية إلخ ، مك تيدق تردافت صلاوة الشفاء
برسام - سامث . هاث دفراوليهي درفد سومبر- سومبر
بهاس ملايو . سكيراث صلاوة اين أصل أصولث درفد
سومبر - سومبر عرب سوده تنتو اياث دسبوت برسام -
سام صلاوة لاين .
اف يغ منجادي ككليروان همبا مغنائي صلاوة اين ، اياله افبيلا كيت
مرجوع سومبر - سومبر انترنيت ملالوئي جارين ( صلاة / صلاوة
الشفاء ) اكن ترفافر ( صلاة شفاء للمرضى ) درفد بلوك - بلوك
كريستيان . افكه ادا هوبغن صلاوة شفاء يغ دعملكن اوليه ستغه
مشاركت دغن صلاوة شفاء للمرضى كريستيان ؟
كفد أهلي بيجق فنداي إسلام ، اتاو مريكا يغ برمينة دالم بيداغ
اين بوليه ممبواة ساتو ريشج ( فثليديقكن ) سفاي اف يغ كيت
عملكن سلاما اين برتفتن دغن السنة النبوية ، جاوه دري
عنصور - عنصور بدعه دان شريك .
فضيلة صلاوة شفاء :
عملكن سلفس صلاة فرضو 3/5/7 كالي ، اتاو منيما سكالي
سلفس صلاة فرضو صلاوة شفاء .
انتار فضيلة صلاوة شفاء اين اياله منراغكن هاتي ، مغواتكن
جنتوغ ، منراغكن مات ، مغايرتكن كلواركا ( مقصود حديث
درفد عائشة )
سومبر بلوك : mselim3.blogspot.com
كثتأن سفرتي اين ساغت مغليروكن ، كونونث فضيلة صلاوة
شفاء اين اداله حديث نبي صلى الله عليه وسلم يغ دروايتكن
درفد عائشة . انته دري مان سومبرث ؟
SHOLAWAT SYIFA'
Shalawat ini ada juga yang menamakan Shalawat Syifa dan Shalawat Nur al-Abshar.
Dalam kitab Saadah al-Darain Fi Shalat Ala sayyid al-kaunain, syaikh
Yusuf Bin Ismail al-Nabhani menisbahkan shalawat ini kepada Syaikh Abu
al-Barakat Ahmad al-Dardir.
Ada sedikit perbedaan redaksi dari shalawat Thibb al-Qulub atau yang
disebut juga shalawat al-Thibbiyyah ini, dalam redaksi Syaikh Ahmad
al-Shawiy tidak ada tambahan (وقوت الاجساد واْلأَرْوَاحِ وغدائها).
Tambahan tersebut disebutkan oleh Syaikh Yusuf Bin Ismail al-Nabhaniy
dalam kitab Saadah al-Darain Fi Shalat Ala Sayyid al-Kaunain. Kemudian
Sayyid Muhammad Bin Alawiy al-Maliky mengukuhkan kembali dalam kitab
Abwab al-Faraj dan Sawariq al-Anwar Min Ad’iyah al-Sadah al-Akhyar.
Habib Abu Bakar Bin Abdullah Bin Alawiy al-Atthas pengarang kitab
Risalah al-Kautsar, menamakan shalawat Thibb al-Qulub dengan sebutan
shalawat Nur al-Abshar.
Keutamaan Shalawat Thibb al-Qulub
Syaikh Ahmad Bin Muhammad al-Shawiy al-Malikiy berkata; “Apabila
shalawat Thibb al-Qulub dibaca sebanyak 400 kali atau 2000 kali,
diniatkan buat orang sakit, maka dengan izin Allah, penyakit apapun akan
sembuh.”
Dihikayatkan ada orang mendatangi Habib Ahmad Bin Hasan al-Atthas di
kota Huraidhah, ia mengadukan perihal matanya yang telah mengalami
gangguan penglihatannya. Kemudian Habib Ahmad mengusap kedua mata orang
tersebut dan beliau memerintahkan agar ia memperbanyak membaca shalawat
Thibb al-Qulub. Habib Ahmad lalu berkata: “Habib Muhammad Bin Zain
Baabud telah mengabarkan diriku bahwa ia berkata; mataku pernah
mengalami ganguan penglihatan sehingga aku minta solusi kepada Habib
Shalih Bin Abdullah al-Atthas kemudian beliau mengusap kedua mataku dan
beliau memerintahkan agar aku membaca shalawat Thibb al-Qulub setiap
hari sebanyak 300 kali, maka aku amalkan shalawat itu sehingga aku
diberikan kesembuhan yang segera.
Ini Shalawat Thibbil Qulub (Shalawat Syifa atau Shalawat Nur al-Abshar)
اللهم صل على سيدنا محمد طب القلوب ودوائها وصحة الابدان وعافيتها ونور
الابصار وضيائها وقوت الاجساد واْلأَرْوَاحِ وغدائها و على اله و صحبه و
سلم
Allaahumma sholli ‘alaa sayyidinaa muhammadin thibbil quluubi
wadawaa-ihaa wa shihhatil abdaani wa ‘aafiyatihaa wa nuuril abshoori wa
dhiyaa-ihaa wa quutil ajsaadi wal arwaahi wa ghidaa-ihaa wa ‘alaa
aalihii washohbihii wa sallim.
Ya Allah, limpahkanlah shalawat dan dan salam yang disertai ta’zhim
kepada Nabi Muhammad saww. yang dengan shalawat sebagai penyembuh semua
hati dan menjadi obatnya, kesehatan badan dan ke afiyatannya, cahaya
segala penglihatan dan menjadi sinarnya, menjadi kuat jasad dan jiwa dan
makanan santapannya. Dan semoga terlimpahkan pula shalawat dan salam
kepada keluarga dan sahabat beliau.
Dikutip :
* Al-Asrar al-Rabbaniyyah Wa al-Fuyudh al-Rahmaniyyah Ala Shalawat al-Dardiriyyah => Syaikh Ahmad Bin Muhammad al-Shawiy.
* Mafatih al-Sa’adat Fi al-shalawat Ala Sayyid al-Sadat => Habib Abu Bakar Bin Abdullah al-Atthas.
* Saadah al-Darain Fi Shalat Ala sayyid al-kaunain => Asy Syaikh Yusuf Bin Ismail al-Nabhaniy,
Alfaqir ijazahkan Shalawat Thibbil Qulub (Shalawat Syifa) ini bagi siapa
saja yang mau mengamalkannya, shalawat ini dibacanya sehabis shalat
atau saat-saat luang sebanyak 1x, 3x, 10x, 41x atau 100x, tetapi boleh
berapa aja membacanya yg penting bisa dengan istiqomah membacanya,
سومبر بلوك : MASKURI HASYIM
PENJELASAN SOLAWAT SYIFA’ DARI SEGI ILMU NAHWU
إن شاء الله برسمبوغ
PENJELASAN SOLAWAT SYIFA’ DARI SEGI ILMU NAHWU
Sumber : http://jomfaham.blogspot.com/
Dalam Rawatan Islam, pengunaan doa
daripada ayat-ayat al-Quran, doa-doa dari Hadith Nabi SAW atau doa-doa
yang tidak mengandungi kata-kata pemujaan kepada makhluk atau
mensyirikkan Allah SWT adalah diharuskan. Salah satu doa atau selawat
yang sering digunakan sebagai bacaan dalam rawatan penyakit adalah
Selawat Syifa’.
Bagaimana timbul sedikit kekeliruan
terhadap Selawat Syifa’ ini sehingga ada yang mengatakan selawat itu
boleh membawa kepada kesyirikkan kepada Allah. Kerana itu perlulah
diberi penjelasan berikut.
1. Selawat ini namanya Selawat Syifa’ dan
bukan Muhammad Syifa’ bermaksud yang menjadi ikhtiar atau alat untuk
mendapat kesembuhan adalah selawat dan bukan batang tubuh Nabi Muhammad
SAW.
2. Selawat ini terkenal keseluruh dunia
Islam dan diamalkan dunia di Nusantara dengan tidak menimbulkan
pemahaman apa-apa kerana tidak pernah terlintas dalam hati pengenal
selawat ini untuk menyandarkan pengubatan penyakit dan menyandarkan
kesembuhan kepada zat Nabi Muhammad SAW.
3. Selawat ini bukan baru tercipta iaitu
telah lama berlegar. Ia terdapat dalam kitab al-Tibb al-Nabawi. Dalam
Mukaddimah pertamanya ditulis oleh Dr. Mahmud Muhammad al-Tanahi
Profesor Madya di Kuliah Syariah Universiti al-Malik ‘Abd al-‘Aziz
Makkah al-Mukarramah ditulis dibaris pertama mukaddimahnya dengan
Selawat Syifa’.
4. Jika diandaikan Selawat Syifa’ itu
mengundang kesyirikkan kepada Allah seperti yang didakwa, apakah wajar
selawat itu boleh berada dalam kitab terkenal al-Tibb al-Nabawi yang
diterbitkan di Makkah al-Mukarramah dan ia tidak ada sebarang masalah
yang diragukan. Oleh itu yang mengusahakan penerbitannya seperti yang
disebutkan tadi tidak pula mempertikaikan tentang Selawat Syifa’
tersebut lalu penerbitan itu diedarkan kepada bacaan awam. Jadi, dapat
difahami bahawa jika selawat itu mengundang kesyirikan kepada Allah
sudah pasti ia telah dipadamkan atau tidak diterbitkan untuk edaran
orang ramai.
5. Yang mengatakan Selawaat Syifa’ itu
bermasalah kerana perkataan Tibb dalam selawat itu dii’rabkan sebagai
Badal. Apa pun yang boleh dii’rabkan oleh pengkritik sepatutnya
mengambil kira tajuknya iaitu Selawat Syifa’. Adapun yang mengamalkan
selawat ini berhujah “tibbi” (طبّ ) dalam kedudukan i’rab ialah mudhof
ilaih ( مضاف إليه ) , bagi yang mudhof ( مضاف) yang dihazafkan atau
dibuang. Pengkritik mengakui boleh ditakdirkan dengan takdir lughawi
dengan mengandaikan ada perkataan yang sengaja dihazaf iaitu “shalaata”
(صلاة) , berkedudukkan maf’ul mutlak pada waktu yang sama dia mudhof (
مضاف) . Maka selepas itu terdapat lafaz “tibb” menjadi mudhof ilaih
majrur, akan tetapi mereka mempersoalkan pula kewajarannya.
Jika diakui bahawa boleh diterima maka
itulah yang sebenarnya Selawat Syifa’ iaitu selawat rawatan bukan zat
Muhammad SAW sebagai penyembuh. Namun dikatakan pula bahawa takdir yang
demikian itu tidak ada hujah dalam bahasa Arab untuk diterima pakai.
Seolah-olah mereka mengatakan bahawa tidak ada dalam bahasa Arab kaedah
nahunya yang boleh berbuat demikian. Dakwaan tersebut amatlah meleset
dan dakwaan kosong yang sengaja atau terlupa rujuk.
Sebenarnya dalam nahu ‘Arab khasnya dalam
kitab terkenal Syarah Ibn ‘Aqil juzuk yang kedua bab al-Idafat ditulis
dalam kitab itu sedemikian:
قد يحذف المضاف ويبقى المضاف إليه مجرورا، كما كان عند ذكر المضاف، لكن بشرط أن يكون المحذوف مماثلا لما عليه قد عطف، كقول الشاعر : أكل امرئ تحسبين امرأ ** ونار توقد بالليل نار
و) التقدير “وكل نار” فحذف “كل” وبقى المضاف إليه مجرورا
Terjemahannya : Terkadang dihazafkan
(dibuang) Mudhof (sandaran) dan ditinggalkan Mudhof ‘ilah (yang
disandarkan kepadanya) berbaris dibawah sama seperti disebut atau
ditulis al-Mudhof. Akan tetapi dengan syarat yang dibuang itu ada
contohnya atau imbasannya di’atofkan seperti syair Arab yang tersebut.
Dalam syair itu jelas perkataan “nar” (
نار ) dibaca kasrah (majrur bi al-kasrah) kerana ia berkedudukan Mudhof
ilaih yang dibuang. Takdirnya “kullu”( كل) . Kalau dalam syair boleh
dibuang sedemikian tentulah dalam penulisan dibolehkan juga. Bukan
sahaja dalam syair ‘Arab yang sememangnya menjadi hujah dalam nahu ‘Arab
yang malah dalam al-Quran al-Karim ada ayat Allah SWT yang juga dibuang
mudhof.
Firman Allah SWT dalam surah al-Anfal ayat 67 :
Terjemahannya : “Kamu mengkehendaki harta
benda dunia (yang tidak kekal), sedangkan Allah mengkehendaki (untuk
kamu pahala) akhirat. Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa, lagi Maha
Bijaksana.”
Dalam satu qiraat ada yang membacanya
(الأخرةِ ) dengan kasrah Ta takdirnya (يُرِيدُ) bagi (الأَخِرَةِ) dengan
mentakdirkan(عَرَضَ الأَخِرَةِ) .
Jelaslah bahawa ada kaedah bahasa Arab
yang diambil daripada ayat al-Quran dan di dalam Syarah Ibn ‘Aqil bahawa
diterima pakai hujah yang kuat bahawa mudhof (مضاف) boleh dibuang
(dihazafkan) dan yang tinggal mudhof ilaih ( مضاف إليه ) majrur bi
al-kasrah.
Oleh itu Selawat Syifa’ ada kalimat yang sengaja dibuang iaitu (صلاة), bacaan asalnya;
I’rabnya maf’ul mutlak mudhof (مضاف) dan
Tib (طبّ ) mudhof ‘ilaih ( مضاف إليه ) (majrur bi al-kasrah). Qarinahnya
adalah dengan perkataan salli (صَلِّ) , iaitu ada perkataan salli
(صَلِّ) sebelumnya. Salli (صَلِّ) , adalah dalil yang menunjukkan ada
perkataan sebanding dengannya yang dibuang iaitu sholatan (صلاة). Dengan
itu hilanglah kekeliruan dan keraguan bahawa yang menyembuhkan
sebenarnya bukan Muhammad, atau zat Muhammad atau batang tubuh Muhamamd
yanag menjadi bahan ikhtiar yang menyembuhkan ialah keberkatan selawat.
Selawat adalah termasuk dalam amal soleh dan ianya tidak menyalahi
syariat dan boleh diamalkan tanpa sebarang keraguan.
Sabda Rasulullah SAW yang di riwayatkan dari Abi Hurairah RA:
Terjemahannya : “Sesiapa yang berselawat keatasku sebanyak satu kali, Allah SWT akan berselawat keatasnya sepuluh kali ganda.”
Sumber maklumat diambil dari :
Rawatan Penyakit-penyakit Jasmani (1), Tuan Guru Dato Dr. Haron Din :
pengasas & Penasihat DarulSyfia. mukasuarat 30-35.