Sabtu, 7 Ogos 2021

كناف نكارا مصر موندور ؟





كناف نݢارا مصر موندور والو فون رامي علموان فلباݢي بيداڠ ؟
اونتوق مڠوفس توفيق اين ساي اكن ترجمه سبواه رنچان بربهاس عرب يڠ اݢق مناريق ، دتوليس اوليه " نبيل عبد الفتاح " يڠ برجودول " الدور الثقافي المصري في عالم مختلف " فرانن علموان مصر دسودوت يڠ بربيذا . برمقصود : فارا علموان مصر ممباوا هالا توجو ماسيڠ - ماسيڠ ، تيدق سفاكت اونتوق ممبينا سبواه نݢارا ، سبواه تمدون ، سبواه مشاركت يڠ ممفو برسايڠ دفريڠكت ݢلوبل ، سفرتي مان نݢارا تركي سكارڠ ، مالهن مصر بوليه داڠݢف تيدق ممفو برديكاري تنفا بنتوان لوار .
نام رسمي نݢارا مصر دالم بهاس عرب : جمهورية مصر العربية ( The Egyptian Arabic Republic )
فمبوكأن إسلام دمصر : 21 هجري - 641 مسيحي
نام ريڠكس : مصر
بهاس رسمي : بهاس عرب
سيستيم فمرينتهن : ريفوبليك
سيستيم ايكونومي : شوسياليس ( سلفس ريبولوسي 1952 ) ساي تله مرجوع ببراف سومبر برهوبڠ دڠن سناراي نݢارا - نݢارا يڠ مڠعملكن سيستيم ايكونومي شوسياليس ، نامون نݢارا مصر تيدق لاݢي ترسناراي دالم نݢارا شوسياليس ، افكه مصر سكاراڠ تله براوبه كفد كافيتاليس ؟
سجاره كمرديكأن : 23 جولي 1952
كلواسن موكا بومي : 1.001.450 كيلوميتر فرسݢي
سومبر ايكونومي : فيترول ، ݢيس أصلي ، بيجيه بسي ، فوسفات ، كافس ، حاصل تنونن ، فلڠچوڠن ، فادي ، ݢندوڠ ، جاݢوڠ ، بواه- بواهن دان سايوران .
جمله فندودق : 100.388.073 ( بنچين 2019 )
قدر فرتومبهن فندودق : 1.84 %
كومفولن ايتنيق : مصر 99.0 % ، لاين - لاين 0.4 %
اݢام : مسلم 90 % ، قبطي : 10 %
مذهب : حنبلي ، مالكي ، شافعي ، حنفي ، شيعة ( تياد داتا رسمي جمله تيف - تيف مذهب )
فڠلوان نݢارا كاسر : 262 مليار دولار
فوراتا فندافتن ايسي رومه تاهونن : 6600 دولار
قدر فرتومبهن ايكونومي تاهونن : 1.8 %
قدر فڠڠݢوران : 13.4 %
جمله هوتڠ لوار : 48.76 مليار دولار
اڠكا اين دبوات فدا 2014 .
سومبر : الجزيرة 20 / 10 / 2014
مليهت كفد تابوران اڠكا داتس ، مصر اداله سبواه نݢارا برفونتينسي بسر اونتوق منجادي سبواه نݢارا ماجو ، فروݢريسيف ستنديڠ دغن نݢارا - نݢارا ممباڠون يڠ لاين ددنيا . نامون سكلا نعمة دان كمعموران يڠ دانوݢرهكن الله كفد فندودق نݢارا اين تيدق دݢوناكن سچارا بايك دان برتڠݢوڠجواب مك نݢارا اين ترچوروق دبلاكڠ نݢارا - نݢارا موندور ، جاوه سكالي اونتوق ممݢڠ ستاتوس نݢارا ماجو دالم جڠكا ماس تردكت . مصر كيني كتيڠݢلن جاوه دبلاكڠ چينا ، كوريا سلاتن ، اينديا ...... والو فون مصر دنوبت سباݢي ساله سبواه نݢارا يڠ تله ممبينا تمدون أول مأنوسيا يڠ دبڠݢاكن اوليه دنيا سلوره .
كدودقكن نݢارا مصر يڠ ساڠت ستراتيجيك دري سݢي جيوݢرافيڽ ، يڠ مڠهوبڠكن انتارا دوا بنوا آسيا دان افريكا اداله ساتو انوݢره يڠ ساڠت جاراڠ تردافت ددنيا اين ، هاث مصر دان تركي سهاج يڠ مراكومي دوا بنوا . تافي اف بوليه بوات ، كالو فميكيران بكو ، جمود تيدق برݢراق سلاري دڠن فركمبڠن سماس مك جاوه دري مڠچفي فراوبهن دان كماجوان .
افكه فكتور - فكتور يڠ مڽببكن نݢارا مصر موندور ؟
اف يڠ ساي دافت روموسكن درفد رنچان ترسبوت انتارا لاين :
1 . سيستيم فنديديقكن بربيذا دالم سبواه نݢارا كران دمصر سكوراڠ - كوراڠڽ تردافت تيݢا سيستيم : كوريكولم فنديديقكن عام ، كوريكولم الأزهر دان كوريكولم سكوله يڠ دكنداليكن فيهق تنترا .
2 . ترلالو باڽق اساس فميكيران دان فلسفه يڠ دباوا اوليه علموان مصر ، إسلاميك ( سني ، شيعة فلباݢي مذهب ، طريقة صوفي ) ، ليبرال كافيتاليس ، شوسياليس ، كوميونيس .
4 . تردافت جوݢا فربيذأن كتارا انتارا مشاركت برعلم دان قدر بوتا حروف .
5 . كݢاݢلن سيستيم شوسياليس يڠ دلقسناكن اوليه جمال عبد الناصر دالم فمبينأن مشاركت دان ايكونومي دان يڠ فاليڠ تركسن فارا علموان تيدق بيبس برفيكير دان مڠموكاكن ايديا - ايديا بارو ، ترماسوق جوݢا ككڠن فوليتيك يڠ لبيه چوندوڠ كفد كواسا ديكتاتور .
سباݢي معلومن ، سلفس كمرديكأن فدا 1952 سمفي سكارڠ مصر دفرينته اوليه 5 اورڠ فريسيدين سمواث تنترا كچوالي مرسي .
فريسيدين فرتام : جمال عبد الناصر 17 تاهون
أنور السادات 10 تاهون
حسني مبارك 30 تاهون
محمد مرسي 1 / 2 تاهون
السيسي سكاراڠ ده لبيه 7 تاهون
سماس دمصر ساي سمفت برادا دالم فمرينتهن أنور السادات كوراڠ لبيه سميڠݢو سبلوم بليو دتيمبق ماتي اوليه سكومفولن تنترا يڠ دكتوائي اوليه الإسلام بولي . فدا هاري برلاكو كجادين فمبونهن دالم ساتو فرتونجوقكن كتنترأن سمفنا هاري كمرديكأن ، ساي برادا درومه سيوا دان مندڠر ملالوءي راديو يڠ ممبوات ليفوتن لڠسوڠ فرتونجوقكن ترسبوت . ببراف اورڠ كاوان ساي سرومه سيوا برادا دتمفت كجادين دمدينة النصر . سديكيت هيمبوان ماس لالو
مليهت كفد تيمفوه فمرينتهن يڠ بݢيتو لاما ملبيهي 60 تاهون ، اداله لبيه درفد چوكف اونتوق ممباڠون سبواه نݢارا سكيراث ادا ميسي دان ويسي يڠ جلس . اف يڠ كيت دافت فرهاتيكن بهوا فمرينتهن سچارا كوكو بسي ، يڠ تيدق ممبري فلواڠ دان رواڠ كفد علموان اونتوق سام - سام اونتوق مرڠجڠ دان ممباڠون سبواه نݢارا مك تياد حاصل يڠ دافت دنعمتي اوليه سبهاݢين رعيت جلاتا ، والو فون ادا سديكيت سباڽق برلاكو فراوبهن . سيكتور- سيكتور اوتام ايكونومي دفݢڠ اوليه تنترا كران مريكا تله موارثي سجق ريبولوسي لاݢي سهيڠݢا سكارڠ . مك فمرينتهن يڠ تيدق سلاري دڠن كهندق تنترا تيدق اكن برتاهن لاما سفرتي مان برلاكو كفد فريسيدين مرسي رحمه الله . كقواتن تنترا مصر بوكن سهاج فدا فرالتن كتنترأن مالهن جوݢا دالم سيكتور ايكونومي . اين كلاينن يڠ ادا فدا نݢارا مصر يڠ جارڠ ادا فدا نݢارا لاين .
مڠنائي فوليتيك ، مصر سفرتي مان نݢارا - نݢارا لاين ددنيا ، ادا فيليهن رايا عموم ، مميليه فريسيدين دان أهل ديوان رعيت ، تافي يڠ سلالو منڠ فارتي فمرينته ( الحزب الوطني ) دان ستيف كالي فيليهن رايا عموم فارتي اين اكن ممفراوليه لبيه 90 % . رامي دالم كالڠن فمرهاتي مڠاتكن " ماين سفيليت " دالم بهاس عرب دسبوت " تزوير "
ادا برباݢي فنداڠن دان تيوري يڠ مڠاتكن بهوا كموندوران مصر اداله برفونچا درفد فنجاجهن بارت كاتس نݢارا ايتو يڠ مثببكن رعيت تياد كبيبسن اونتوق برفيكير دان برتيندق مماجوكن نݢارا . باݢي ساي ايتو بوكنله السن كوكوه ، اين كران باڽق نݢارا ددنيا اين يڠ تله دجاجه دالم ماس يڠ لاما ، تافي ستله مرديكا ، نݢارا ترسبوت تروس ممباڠون دان ممبينا سمولا كقواتن فوليتيك ، ايكونومي ، فنديديقكن ...... حاصلڽ منجادي سبواه نݢارا ممباڠون يڠ فروكريسيف
افكه فمرينتهن يڠ ممفوڽائي چيري - چيري ديكتاتور تيدق ممفو ممبينا كماجوان نݢارا ؟
جوافنڽ ادا بنر دالم ساتو سودوت دان تيدق دري سودوت يڠ لاين .
چينا اداله سبواه نݢارا يڠ ماسيه مڠعملكن سيستيم ساتو فارتي يڠ دليبلكن ديكتاتور اوليه مشاركت دنيا ، تافي سكارڠ لبيه ماجو دري نݢارا - نݢارا يڠ مڠعملكن سيستيم ديموكراسي ألا بارت .
كوريا اوتارا اداله سبواه نݢارا ديكتاتور ترݢولوڠ دالم سناراي نݢارا موندور والو فون فرالتن تنتراڽ دكاتكن چڠݢيه .
ميانمر اداله سبواه نݢارا ديكتاتور دالم كومفولن نݢارا اسيان ترماسوق دالم نݢارا موندور
كيوبا اداله سبواه نكارا يڠ ترلتق دبنوا اميريكا ترماسوق دالم سناراي نكارا موندور دان ميسكين
نݢارا - نݢارا عرب دتيمور تڠه يڠ كباڽقكنڽ ديكتاتور ترماسوق دالم سناراي نݢارا موندور والو فون ستڠهڽ فندافتن بركافيتاث تيڠݢي
روسيا اداله سبواه نݢارا يڠ دكاتكن ديكتاتور يڠ ماسيه مڠعملكن سيستيم شوسياليس ترسناراي سباݢي نݢارا ماجو .
باݢي ساي فكتور اوتام كموندوران نݢارا مصر اداله برفونچا درفد بنتوق سيستيم فنديديقكن يڠ برباݢي ، ماسيڠ - ماسيڠ ممبنتوق فميكيران يڠ بربيذا ، چارا دان فندكتن بربيذا ، تياد كات سفاكت دالم مرڠجڠ فمباڠونن نݢارا . اف يڠ جلس ، ادا ساتو فيهق ماهو مميسهكن اݢام دري فوليتيك ، منكلا ساتو فيهق يڠ لاين فولا تيدق ماهو مميسهكن اݢام دري فوليتيك دان فنتدبيران ، سمنتارا ادا ساتو فيهق فولا تيدق ماهوكن كماجوان دان فمباڠونن كران مريكا مڠاڠݢف دنيا سمات - مات ، دان ادا ساتو فيهق فولا منوڠݢو إمام مهدي اونتوق ممرينته دان منݢقكن كعاديلن دالم مشاركت .
الحاصل ، ستيف كومفولن ماسيڠ - ماسيڠ ممباوا هالا توجو بربيذا ، ساتو كهيلير ، ساتو كبارت ، ساتو كتيمور دان ساتو كسلاتن . مك باݢيمان هندق مڽاتوكن ستيف كومفولن اين دالم ساتو ويسي دان ميسي ؟
انتارا مسئله يڠ دهادفي اوليه فمرينته مصر سجق دهولو سمفي سكاراڠ اياله قدر رشوه يڠ تيڠݢي ، اين ترماسوق دجابتن - جابتن كراجأن . كالو سياف يڠ فرنه براوروسن دڠن مان - مان جابتن دمصر مونكين ديا فرنه مڠالميڽ . هاري اين تأ سيف ديا مينتا كيت داتڠ بيسوق ( بكرا ) بيلا داتڠ بيسوق ديا كات لوسا ( بعدين بكرا ) اف سبنرث ديا ماهو ، اياله بوكسيس ( اير )
مسئله تيندر منيندر ساي تياد معلومة كران فدا ماس تو بلوم مڠرتي تنتڠ حال ني .
مغيكوت لافوران تربارو اينديق رشوه انتارا بڠسا ، مصر برادا دتڠݢا 117 / 180 بواه نݢارا ددنيا دان تڠݢا 11 دري نݢارا - نݢارا عرب .
برداسركن اڠكا اين ، مصر بوليه داڠݢف سبواه نݢارا يڠ قدر رشوه ترتيڠݢي يڠ تله منجادي ساتو مسئله كرونيق يڠ سوكر دراوت . افكه فونچا يڠ مڽببكن برلاكو دمكين ؟
سكيراث فميمفين مصر تيدق برجاي منورنكن قدر رشوه يڠ بݢيتو تيڠݢي مك سݢلا فمباڠونن امت سوكر دلاكوكن دڠن لبيه بركسن .
ساي فرچاي كادأن رشوه دمصر يڠ بݢيتو تيڠݢي اداله كران نݢارا اين دفرينته اوليه سبواه فارتي يڠ برتراسكن كتنترأن برتروسن فولهن تاهون ، تياد سياف براني مڽياست ، مڠاوديت ، مڠاواسي فݢاواي - فݢاواي يڠ چوراڠ برمهراج ليلا دالم جابتن .
باݢي مڠوكور سجاوه مان سسبواه نݢارا ايتو ماجو ، ممباڠون ، موندور اداله ملالوئي اينديق رشوه ، تيڠݢي اينديق رشوه ، رنده كماجوان دان فمباڠونن ، بݢيتوله سباليقڽ . سفاتوتڽ نݢارا مصر كوسوڠ رشوه كران رامي علموان اݢام ، رامي اورڠ صوفي سهيڠݢا لبيه دري 15 جوتا اورڠ ، افكه فرانن اݢام تيدق مرسف كدالم جيوا مريكا ؟
( فنندا اراس باݢي سسبواه نݢارا سام ادا ماجو ، موندور اداله ملالوئي اينديق رشوه )
والو باݢيمان فون ساي برشكور دان برتريما كاسيه كفد ݢورو- ݢورو كامي دالأزهر كران تله ممبوكا ميندا كامي اونتوق مليهت دنيا يڠ لبيه لواس ، دڠن ݢاجي يڠ تيدق سبراف تافي مريكا تتف استقامة دان إخلاص مڽمفيكن علم ، نفعنا الله بعلومهم وأخلاقهم وتربيتهم آمين

Rabu, 16 Jun 2021

الشيخ مزمل فقيري يتحدث عن صلاة الفاتح للتجانية - ويوضح مافيها من ضلال 2019

فنراغن شيخ مزمل فقيري سلفي تنتغ صلاوة " الفاتح " يغ دعملكن اوليه فغيكوت- فغيكوت طريقة التيجانية .

اف يغ منجادي ايسيو تنتغ صلاوة اين اياله كلبيهنث يغ برليفت كالي كندا بربنديغ القرءان الكريم سهيغكا 6 كالي ختم . سلاين ايتو ، صلاوة اين جوكا دكاتكن بهوا شيخ طريقة تيجاني سنديري يغ منريما درفد رسول الله صلى الله عليه وسلم ددالم سدار ( بوكن دالم ميمفي )

تردافت دالم مشاركت إسلام دنوسنتارا اين جوكا يغ ماسيه مغعملكن صلاوة اين ، افكه مريكا فغيكوت طريقة تيجاني ؟



Selasa, 15 Jun 2021

مصر العربية | السيد البدوي.. هنروح المولد

صحابة- صحابة يڠ درحمتي الله !

أنا نأ تاث توانݢورو ، باب ، أستاذ يڠ براليران أهل السنة والجماعة ( بوكن سلفي وهابي ) افكه عملن اتاو اوفچارا سفرتي اين دكيرا بدعة حسنة ؟

Ahad, 13 Jun 2021

اين ساتو مجلس احتفال ( فرايأن ) ممفرايغتي هاري كلاهيران العارف بالله الشيخ خلف عبد العال

 صحابة- صحابة يغ ممينتي طريقة هاروس برهاتي- هاتي دغن اجران اين كران باثق فركارا يغ تيدق منفتي سنة نبوية . فدا اصلث منهج تصوف طريقة اين اونتوق ممبرسيهكن هاتي درفد صفة- صفة مذمومة دان منانم صفة- صفة محمودة ، تافي طريقة تصوف سكارغ ده ماسوق عنصور لوار يغ تياد كنا مغنا دغن تزكية النفس .

اوليه يغ دمكين ، ستغه فارا علماء ممبهاكيكن طريقة تصوف اين سجارا كاسر كفد دوا : تصوف سلف دان تصوف خلف . تصوف سلف اياله أهل تصوف فارا صحابة ، تابعين رضوان الله عليهم ، يغ مان فغعملن تصوف مريكا تيدق دجمفوري عنصور- عنصور بدعه ، منكلا تصوف خلف تيدق دمكين كران كتاب- كتاب سجاره تيدق مثبوت مغنائي مجلس سفرتي اين . 

اف يغ دبيمبغي باثق فيهق دأخير- أخير اين تردافت ساتو كولوغن يغ مندعوا جينتاكن نبي صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم مغاداكن مجلس صلاوة برامي- رامي دغن تيما " جينتا رسول " دسرتائي فالوان كومفغ ، تتافي تيدق سمفي تاري مناري سفرتي يغ كيت سقسي دالم فيديو اين . نامون دمكين ، تردافت دالم كالغن عالم علماء دان فارا أساتذه كيت ممبيلغ بدعه كران برداسركن السن- السن يغ دبريكن . دان بيلا ده سمفي فريغكت اين اف كات مريكا ؟ 

فيديو دباوه اين بوكن مجلس جينتا رسول ، تافي مجلس ممفرايغتي كلاهيران سئورغ توكوه طريقة يغ داغكف تيغكي كدودقكنث كران تردافت دفغكل نامث " العارف بالله " دباوه اين أنا فتيق درفد سبواه لامن ويب " المرجع " يغ منجلسكن تنتغ مقصود " العارف بالله "

للمتصوفة مراتب ودرجات، تختلف حسب قدرة الواحد منهم على الوصول إلى الله، من وجهة نظرهم؛ فمن محب يجتهد في معرفة الله، إلى عارف وصل واستقر في مقام «العارف بالله»، والقادر على الأخذ بأيدي المريدين إليه.

و«العارف بالله»، ليس مفهوما صوفيا فقط، بل هو مصطلح شرعي أيضا، تستخدمه بعض التيارات الدينية المختلفة للدلالة على الشخص المتبحر في العلوم الشرعية؛ إلا أن للصوفية رؤية خاصة بها حول هذا المصطلح، فهم لا يقيسون العارف بالله بمقدار معرفته بالعلوم الشرعية، فقد يكون عالما في الأمور الشرعية وليس عارفا بالله، ومعيار المتصوفة هنا هو الجانب الروحي.

ويربط الصوفية المعرفة بـ«الإلمام بعلوم الحقائق والأسرار»، لأنها في مفهومهم «نور البصيرة»، وفهم العلم الشرعي يكون بـ«الوجدان»، وليس بالعقل وحده، ويرتبط بهذا المصطلح مفاهيم أخرى، مثل الكشف والإلهام، وهي أمور يعتقد الصوفية في أن الله يمن بها على عباده المقربين فيكشف لهم الحُجب، وينير بصيرتهم ليروا ما لا يراه الآخرون.

وتحدد الصوفية الطريق إلى الوصل لدرجة «العارف بالله» بالاجتهاد، والإخلاص في العبادة، حتى أن هناك عبارة يرددها المتصوفة، تقول: «جاهِـدْ تـُشـاهِـد»، ويقصد بها أن الترقي في الدرجات يرتبط بمدى الاجتهاد.

إلا أن بعض المتصوفة الذين أغرتهم سمات العارفين، استغلوا الفهم الصوفي المبهم لمرتبة «العارف بالله»، فأشاعوا وصولهم إليها، ما جلب عليهم انتقادات من التيارات الدينية الأخرى، واتهامات بالتجرؤ على الله.

ويقول الشيخ الأحسن البعقيلي، أحد رموز الطريقة التيجانية، (طريقة صوفية منتشرة في الدول العربية) عن مفهوم العارف بالله: «الفقيه إذا ارتقى صار صوفيًا، والصوفي إذا ارتقى صار عارفًا»، مؤكدًا أن مرتبة «العارف بالله» هي خلاصة اجتهاد الصوفي، والعارف يكون أرقى من الفقيه والحكيم، إذ يختصه الله بالإبحار فيما يحرم على غيره معرفته.

وفي هذا السياق يحكي «ابن عربي»، الصوفي الأندلسي الشهير، عن تجربته في معرفة الله، قائلا: «واللهِ ما كتبتُ من حرف إلا عن إملاء إلهي، وإلقاء رباني، ونفـْثٍ روحي في روعِ كياني، مع كوننا لسنا برسل مُشَرِّعِين ولا أنبياءَ مُكلفين، لأن التشريع والنبوة قد انقطعا عند رسول الله، وإنما هو علم وحكمة وفهم عن الله، فأهل الله معلومون بالمقام ومجهولون بالشهود، لذلك لا يُعْرَفونَ».


Jumaat, 4 Jun 2021

AKHLAQ AHLI SUNNAH WAL JAMA'AH | HABIB UMAR BIN HAFIDZ BERSAMA SYEIKH NU...



المجلس الاستشاري الأعلى لمؤسسة طابة

1 . محمد سعيد رمضان البوطي ( سوريا )

2 . عبد الله بن بيه ( موريتانيا )

3 . نوح القضاة ( أردن )

4 . علي جمعة ( مصر )

5 . الحبيب عمر بن حفيظ ( يمن )

اللجنة الأكاديمية الاستشارية لمؤسسة طابة

·         د.محمود مصري من سوريا.

·         د.فاروق حمادة من المغرب.

·         د.كريم لـحّام من المملكة المتحدة.

·         د.عارف نايض من ليبيا.

·         كمران باجوا من الولايات المتحدة الأمريكية.

·         الحبيب علي الجفري من اليمن.

·         الشيخ جهاد براون من الولايات المتحدة الأمريكية.

اف فرانن " ياياسن طابة " دالم فمباغونن إسلام ماس كيني ؟

إن شاء الله أنا اكن باوا معلومة ترفراينجي اونتوق صحابة- صحابة يغ ايغين تاهو تنتغ ياياسن اين .



قصيدة تتجلي فيها معاني التوحيد و التنزيه ــ اولاد أبو كساوي ـ جل جلاله ...


اداكه كيت ماهو ممباوا ماسوق عملن سفرتي اين كدالم مشاركت إسلام دنوستارا اين ؟ 


Jumaat, 28 Mei 2021

Syaikh Nuruddin Al-Marbu: Hati-hati Kuliah Di Universitas Islam Madinah,...

الشيخ وهبة الزحيلي

قال الدكتور وهبة الزحيلي - رحمه الله - الرئيس السابق لقسم الفقه الإسلامي ومذاهبه بجامعة دمشق:
"
لقد اهتز العالم الإسلامي بأفراده وشعوبه بإعلان وفاة العلامة الكبير الشيخ عبدالعزيز بن باز - رحمه الله وأسكنه في الفردوس الأعلى - لاجتماع ثلاثة أسباب في شخصه:

  • الأول: كثرة خشيته لله تعالى، والتزامه بتقوى الله، وورعه في الفتوى، وتميزه بتحري الصواب، ومطابقة شريعة الله تعالى.
  • الثاني: سعة علمه، وإحاطته بمصادر الشريعة من القرآن الكريم والسنة النبوية الشريفة، والتزامه منهج السلف الصالح في الاعتقاد، وتطابق القول مع العمل، مع قوة الذاكرة والحفظ.
  • الثالث: أخلاقه الكريمة، فكان - رحمه الله - يتميز بالتواضع من غير حاجةٍ ولا ضعف، وباللطف وحسن المعاشرة اللَّطيفة، وتودده للناس، وطيب نفسه من غير خبث ولا ضغينة ولا أحقاد، وبكياسة وحكمة وجرأة في إعلان الحق، وإصراره على مرضاة الله U فأحبه الناس وعظموه، وتأدَّب معه الكبار والصغار، والملوك والأمراء والحكام، وهابه الجميع، وكان رجلًا مهيبًا، وذكيًّا أديبًا، وحكيمًا في المناسبات المحرجة.
لقد جالستُ الشيخ - رحمه الله - في مجالس العلم والمؤتمرات منذ أكثر من ربع قرن، في الرياض ومكة المكرمة، ومؤتمر الفقه الإسلامي، ودورات مجمع الفقه الإسلامي التابع لمنظمة رابطة العالم الإسلامي الذي كان رئيسًا أمينًا له، ولقراراته التي اشتملت على تحصين أحكام الشريعة القيمة وتدقيقها وتجليتها وتيسير معرفتها، من غير زيغٍ ولا انحرافٍ عنها، أو في أحكام الشرع في كثير من مستجدات العصر، وكان في الحالتين فارس الميدان، ويتوقف الحسم في النقاش وصياغة القرار النهائي على رأيه، وبحسب ما يطمئن له في دينه ومرضاة ربه.
وكانت جلساته مع كبار علماء المملكة اليومية مثلًا رفيعًا لتمحيص المسائل، والإجابة على التساؤلات والاستفتاءات الكثيرة من أرجاء العالم الإسلامي وغير الإسلامي.
وترى الجميع يأنسون برأيه، ويطمئنون لفتواه، ويكبرون تخريجاته واستنباطاته، وحرصه على إعلان الحق من غير مهابة أحد، ولا مجاملة لكبير أو عظيم، ولا يجرؤ أحد أن يتخطى رأيه وتوجيهه، ومع ذلك تراه واسع الصدر، يقبل النقاش والاعتراض، ويمحص المسائل حتى ينجلي الحق، ويقدح الصواب في ذهنه، ولا يتسرع في الإفتاء.
رحم الله الشيخ ابن باز العالم المفتي، رئيس مجلس الإفتاء وهيئة كبار العلماء بالمملكة العربية السعودية، وعوّض الله الأمة بنظرائه الذين يسيرون على دربه ومنهاجه، ولا يسيرون في هوى حاكم أو عظيم، حتى تظل شريعةُ الله مهيمنةً على كل شيء، وتظل أمانة العلم فوق كل اعتبار، ويظل الاجتماع على حبِّ عالم جريء هو الثروة الكبرى، ودليل المصداقية والطّمأنينة والرضا الإلهي".

1. مجلة الشقائق، عدد (21)، بواسطة: سيرة وحياة الشيخ ابن باز، لإبراهيم الحازمي (433/1-434)، رثاء الأنام لفقيد الإسلام، لإبراهيم المحمود (46-48

كالو سموا اورغ وهابي كافر ، شيخ نور الدين تيغكل دمكه دكاوسن مان ، شعب علي ، شعب عامر ، جبل سودان ، الجفالي ، معابده ، عزيزية ، تنعيم ، شارع حاج .....؟ شيخ بلي ايم ، داكيغ ، اتاو ماكن كت كداي مان ؟ سياف يغ سمبليه ايم ، لمبو ، سمبليه قربان ؟ اتاو شيخ فليهارا ايم سنديري ؟ بيلا ده ترلالو تعصب بكينيله جاديث . دان بسر كمونكينن توان شيخ تيدق فرنه صلاة برجماعة دمسجد الحرام ( مكة مدينة ) دان مسجد- مسجد يغ لاين كجوالي مسجد الجاوي ، اتاو صلاة درومه برسام كلواركا . اين ساتو فركارا ، ساتو مسئله يغ فرلو دسلسيكن اوليه عالم علماء كيت نوسنتارا ، اتاو دبياركن برلاروتن سهيغكا قيامة .  

سياف شيخ نور الدين كالو نق بنديغكن دغن شيخ وهبة الزحيلي ، شيخ الأزهر أحمد الطيب ؟ صحابة- صحابة بوليه نيلاي سنديري 

اداكه إمام مذهب امفت " حنفي ، مالكي ، شافعي ، حنبلي " برمذهب أشاعرة دان ماتريدية ؟

Haul Mama Falak 2020, Dzikir Thoriqoh Qodiriyah Al Aliyah

انتارا فكتور كجاتوهن كراجأن عثمانية يغ برفوست دتركي اياله كمريبقكن طريقة- طريقة يغ مثليويغ دالم كالغن مشاركت كران فمرينته ممبري كالقكن دان دوروغن كاره ايتو .

سكارغ فون أنا برفنداغن بهوا انتارا فونجا كموندوران أومة إسلام اداله كران مريكا تيدق مميكيركن اتاو تيدق ممبري تومفوان كفد اوروسن دنيا ، سباليق برعمل ، برتصوف دمي كسجهترأن هيدوف دأخيرة . سداغكن كهيدوفن أخيرة تأ اكن سمفورنا ، بهاكيا تنفا دنيا . سباكي جونتوه ، كهيدوفن هارين كيت ممرلوكن ماكنن ، فكاين ، تمفت تيغكل ، كندرأن ..... اين مروفاكن كفرلوان هيدوف ستيف إنسان ، اندايث تيدق منجوكفي مك اكن ترججس كهيدوف دنيا . ترلبيه فنتيغ دري ايتو ، موسه إسلام تيدق اكن  راساكرون ، تاكوت سكيراث كيت تياد فوثا كقواتن ، ايكونومي ، فوليتيك ، كتنترأن..... " ما لا يتم الواجب إلا به فهو واجب " تيدق اكن سمفورنا فركارا واجب كجوالي دغنث مك ايا منجادي واجب .

جوبا كيت فرهاتيكن ددالم رومه كيت ترماسوق كندرأن ، براف باثق بارغن يغ دحاصلكن اوليه اورغ- اورغ إسلام ؟ أنا فرجاي تيدق سمفي 5 % ، سمواث اورغ كافر يغ بوات ، ترماسوق ماكنن دان فاكين . اينكه إسلام ماهو ؟

 من أسباب سقوط العثمانيين: الصوفية المنحرفة "


رابط المادة: http://iswy.co/e10qi1

باكي ممبوقتيكن حجه اف يغ أنا كات ، سيلا اندا باج كاجين يغ دبوات اوليه سئورغ علموان إسلام " علي بن محمد الصلابي " سفرتي تاجوق يغ ترترا داتس دان يغ تأ فهم بهاس عرب ننتي أنا اكن ترجمه فوينت- فوينت فنتيغ إن شاء الله

سكارغ اين فركراقكن تصوف سدنيا ترلتق ددبى، الإمارات العبرية دباوه فثليأن ياياسن " طابة " ، بوكن دمصر. 

المنتدى الصوفي العالمي

في الحادي عشر من مايو 2018  ومن قلب العاصمة الإندونيسية جاكرتا، أعلن شيوخ وعلماء من قرابة 20 دولة إسلامية، عن تأسيس المكتب الدائم لما أطلق عليه "المنتدى الإسلامي العالمي للتصوف" والذي هدف إلى جمع كلمة الصوفية في مختلف دول العالم، وتكوين كيان صوفي قوي لنشر الوسطية في بلدان العالم الإسلامي والغربي.

فدا 11 مي 2018 ، دايبو كوتا ايندونيسيا ، جاكرتا ، ببراف اورغ شيخ طريقة صوفي دان فارا علماء همفير 20 بواه نكارا إسلام ، دمان مريك تله مغإشتهاركن فنوبهن فجابت تتف طريقة صوفي يغ دنامكن " المنتدي الإسلامي العالمي للتصوف " ، يغ برتوجوان اونتوق مثاتوكن فنداغن طريقة صوفي دسلوره دنيا ، سرتا ممبنتوق جاجران تصوف يغ قوات باكي مثيبركن كونسيف " وسطية " ددنيا إسلام دان بارت . سومبر : نون فوست 14 / 5 / 2020




مك دأخير- أخير اين كيت ليهت ككياتن كومفولن طريقة تصوف بركمبغ فست باكي جنداوان لفس هوجن دايندونيسيا دان كادأن يغ سام برلاكو دمصر كران تله مندافت لمفو هيجو درفد فمرينته كران فكتور فوليتيك . سبنرث دمصر كومفولن طريقة صوفي يغ فاليغ باثق ددنيا إسلام ، سموا كومفولن طريقة برادا دمصر . نأ لبيه ترفراينجي ، اندا بوليه برتاث كفد فلاجر- فلاجر يغ فرنه بلاجر دمصر دان مريكا اكن منجريتاكن كفد اندا فركمبغنث ، لبيه- لبيه لاكي يغ فرنه ايكوتي طريقة، اف 
فون نام كومفولن طريقة ايتو .
فيهق مان يغ مناج فرتموان شيخ طريقة صوفي دايندونيسيا ؟
انتارا شيخ طريقة يغ حاضر دالم فرتموان ايتو دري : ايندونيسيا ، لبنان ، كويت ، 
إمارات ، موروكو ، الجيريا ، سعودي دان جوردان

سئورغ فاكر حال إحوال إسرائيل " صالح النعامي " منوليس دلامن فيسبوك فدا 8 مي 2014 ، ساتو بريتا يغ دسياركن اوليه " فوست هرتسليا " ، سبواه فوست فثليديقكن إسرائيل ممبري فرايغتن كفد سكوتوث نكارا- نكارا بارت سفاي مثوكوغ كومفولن طريقة صوفي دنكارا- نكارا عرب باكي ممبندوغ " إسلاميساسي " . دان سكارغ إسرائيل تله فون ممبوات هوبغن دغن ببراف اورغ شيخ طريقة دسلوره دنيا ، يغ مان مريكا اين برسديا اونتوق برخدمة دان ممبنتو يهودي ممفروموسي ايديا " لاوتن كمسجد أقصى " يغ برادا دباوه فنجاجهن إسرائيل .

مغنائي بنتوان كومفولن طريقة صوفي دالم مغهادافي فركراقكن إسلام بوكنله فركارا بارو ، كران سبلوم اين فوست فثليديقكن اميريكا شريكت " راند " دباوه فثليأن تنترا اودارا اميريكا فدا 26 مارج 2007 ، تله فون مغلواركن ساتو لافوران ستراتيجي يغ مغندوغي 217 موكا سورة يغ برجودول " ممبينا رغكاين إسلام سدرهان " يغ مان مريكا اكن ممفروموسيكن دوا كولوغن إسلام يايت كولوغن كونسبرتيف دان كولوغن صوفي .
سومبر : عربي 21  ( 28 / 5 / 2014 )

اف هوبغن الحبيب علي الجفري ، علي جمعة دغن بن زايد ؟

 شيخ الحبيب علي الجفري دان شيخ عمر حفيظ وركا يمن اداله أهل مجلس فنصيحة ياياسن طابة يغ دتوبهكن اوليه محمد بن زايد دأبو ظبي . دوا اورغ شيخ اين مماين فرانن فنتيغ دالم ممفروموسي دان مثيبركن فهمن طريقة صوفي سكارغ . ترماسوق علي جمعة دري مصر . بليو ده لاما ترليبت دالم كومفولن طريقة دان سكارغ مرغكف أهل مجلس فنصيحة ياياسن طابة . معلومة اين اندا بوليه دافت دويكيبيديا
والو فون كتوا عموم طريقة صوفي اين " عبد الهادي القصبي " منتف دمصر ، تتافي ككياتنث دلوار نكارا تيدق باثق دلاكوكن مونكين كران فكتور كاواغن ، نامون ستله دتوبهكن ياياسن طابة مك سكلا ككياتنث كيان ترسوسن كران سومبر كاواغنث ترجامين
سياف يغ مغموكاكن ايديا اين ؟   
دغن ككيأن يغ ديا فوثا، مونكينكه أومة إسلام سلوره دنيا اكن دتمبت فميكيراث؟


Sabtu, 22 Mei 2021

قراءة مفسرة للحبيب عمر بن حفيظ في صلاة التراويح

أنا مراسا تأ فرجاي بهوا الشيخ الحبيب عمر حفيظ ممباج القرءان سفرتي مان يغ كيت دغر كران بليو مروفاكن سئورغ عرب تولين ، لاكي فولا سئورغ عالم دالم اكام . أنا تيدق ماهو كومين اتاو مغكريتيق سجاوه مان كتفتن دان كبتولن دغن علم تجويد ، جوما ايغين مغولس دالم بيداغ لاين ، يايت تنتغ معجزة القرءان الكريم يغ ستغهث تأ ممفو دفيكير اوليه عقل مأنوسيا يغ ساغت ترحد .

كالو مغيكوت لوجيق عقل ، اورغ- اورغ عرب ميمغ فصيح ممباج القرءان كران بهاس مريك ، تافي تيدق سلالوث بكيتو ، كران تردافت دالم كالغن مريك لبيه تروق دري اورغ عجم دري سكي فصاحهث . كيت اورغ ملايو الحمد لله ، ليده موده دبنتوق ، موده مثبوت سكلا حروف يغ سوكر باكي ستغه بغسا لاين ترماسوق بغسا عرب سنديري هندق مثبوتث . دالم ساتو كليب ويديو ديوتيوب ادا دالم كالغن صحابة كيت يغ مغكريتيق شيخ عمر حفيظ كران تيدق دافت مثبوت حروف " ق " دغن تفت .

صحابة- صحابة يغ درحمتي الله ! اينله ساله ساتو جابغ معجزة القرءان يغ تركاداغ سوكر باكي ساتو بغسا ايتو هندق مثبوت حروف- حروف القرءان ، هاث مريك يغ دكهندقكي الله دان يغ ترفيليه سهاج دافت مثبوتث دغن بايك ، بتول مخرجث . الحمد لله

النبي يدخل على الحبيب عمر بن حفيظ- من خرافات الصوفية

صلاة جمعة 16-03-2012 : الشيخ حبيب عمر

الشيخ الحبيب عمر حفيظ ، اياله ساله سئورغ عالم أهل السنة والجماعة وركا يمن دان دكاتكن بليو فرنه برجومفا نبي محمد صلى الله عليه وسلم سجارا سدار دان دافت مليهت جن . بليو اداله ساله سئورغ يغ دكاتكن مندافت  فغكت كرامة دسيسي الله .

Kata WAHHABI Sesat, Kenapa Solat Di Masjidil Haram, Madinah Juga? - Usta...

ديمو تودوه " اورغ وهابي كات : توهن ادا تاغن ، ادا موكا ، دودق داتس عرش " تيدقكه سست اتاو جادي كافر كران مثروفاكن توهن دغن مخلوق ؟

لفس تو ، فاتوتكه كيت برإمام دغن اورغ سست سداغكن ادا اورغ لاين يغ تيدق سست ؟ الغكه روكيث فركي كمكه تيدق صلاة دمسجد الحرام مكه دان مدينه يغ دجنجيكن فهلاث 1000 كندا صلاة يغ لاين . اينله عاقبتث كيت راسا لبيه عالم درفد اورغ عالم ، سداغكن رامي دسان اورغ عالم يغ تيدق ممفرتيكايكن برإمامكن إمام سلفي وهابي . اف يغ منجادي مسئله اياله افبيلا كيت تله دفروكرامكن ددالم ميموري بهوا فواق وهابي سست ، مجسمة ، مشبهة دان سباكيث مثببكن كيت راسا وسواس مغيكوت إمام وهابي دان يغ لبيه تروق افبيلا دليبلكن سباكي كافر ، تركلوار درفد أهل السنة والجماعة . نعوذ بالله من ذلك

من اروع وأجمل ماترنم به الشيخ عبدالله الجهني

الشيخ عبد الله الجهنى اداله ساله سئورغ إمام مسجد الحرام مكة يغ داغكف سست اوليه ستغه علماء كيت كران دكاتكن بليو براليران " سلفي وهابي " ، مغحفظ 30 جزء القرءان دان يغ مثقسي ديوتيوب همفير 3 جوتا .

أنا مراسا فليق ، يغ حفاظ القرءان فون ادا يغ سست عقيده مغيكوت أهل السنة والجماعة سفرتي يغ ددعواث .

يا الله ! اغكو سهاج يغ تاهو إيمان دان سكلا ايسي هاتي سسئورغ ، سموكا اغكو ممبري فتونجوق دان هداية كفد سياف يغ اغكو ماهو ، اكو تيدق ممفو مغنل ، مثوروت ، ممبوغكر سجاوه مان تاهف كإيمانن سسئورغ كفد مو يا الله ، اكو هاث ممفو مليهت لوارن يغ تيدق ترسليندوغ ، معافكن اكو يا الله ! سكيراث دهاتي اين ترايغين مغوكور تاهف كإيمانن سسئورغ ترهادف مو . آمين

Jumaat, 21 Mei 2021

فنداغن شيخ أحمد الطيب ( شيخ الأزهر ) تنتغ آيات متشابهات

 



هل لله يد وقدم؟.. شيخ الأزهر يُجيب

05:22 مالأحد 27 مايو 2018

الإمام الأكبر الدكتور أحمد الطيب

كتب- محمود مصطفى:

قال فضيلة الإمام الأكبر الدكتور أحمد الطيب، شيخ الأزهر الشريف، إن الله أثبت في كتابه الكريم لذاته المقدسة صفات وأسماء حسنى، وأمرنا أن ندعوه بها ونتقرب إليه بتدبرها وحفظها وترديدها: {ولله الأسماء الحسنى فادعوه بها وذروا الذين يلحدون في أسمائه سيجزون ما كانوا يعملون}، {قل ادعوا الله أو ادعوا الرحمن أيا ما تدعوا فله الأسماء الحسنى}، ومذهب علمائنا المحققين رضوان الله عليهم في مسألة صفات الله تعالى هو أن نثبت لله تعالى كل صفة أثبتها لنفسه في القرآن من صفات، أو وردت بها الأحاديث الصحيحة، وكذلك يجب أن ننفي عنه كل صفة نفاها عن نفسه أو نفاها عنه رسول الله .

وأضاف "الطيب"- خلال برنامج "الإمام الطيب"، الذي يذاع يوميا في رمضان- أنه ينبغي أن نسلم بذلك من غير أن نكلف أنفسنا عناء البحث في كيفية هذه الصفات؛ لأن البحث في كيفياتها لا ينتهي إلا إلى المزيد من الحيرة والغموض، وكما أن العقل قاصر وعاجز عن البحث في كيفية الذات الإلهية؛ فهو بنفس القدر عاجز عن البحث في كيفية الصفات الإلهية، وإذا كانت ذات الله تعالى لا تشبه سائر الذوات الأخرى؛ فكذلك صفاته لا تشبه صفات المخلوقين، ومذهب المحققين: أن صفات الله تعالى وأسماءه الحسنى توقيفية؛ فلا يجوز إطلاق أي اسم على الله تعالى اعتمادًا على العقل والقياس، إلا إذا كان هذا الاسم قد ورد به الشرع.

وأوضح أن الاختلاف في أسماء وصفات الله جاء نتيجة انفتاح المسلمين بعد الفتوحات والاختلاط بثقافات أخرى، خاصة الفكر اليوناني الذي انتشر ونتج عنه هذه الأسئلة، وكان من الممكن أن يجاب عنها بصورة بسيطة لا نتخطاها ولكن نتيجة للتلاقح الثقافي الحضاري بين علماء المسلمين وبين غيرهم نشأت هذه القضية،

وتابع: "هناك اختلاف حدث في تفسير معنى بعض صفات الله، مثل قوله تعالى: { واصبر لحكم ربك فإنك بأعيننا}، وقوله سبحانه: {يد الله فوق أيديهم}، وقوله: {وجاء ربك والملك صفًا صفًا}، وكان الاختلاف هنا في معنى «العين» و«اليد» و«المجيء»، وقد تنبه مجموعة السلف الصالح في القرون الأولى إلى أن هذا المعنى الظاهري من الأمور المتشابهة، وأنه قد جاء في القران الكريم {هو الذي أنزل عليك الكتاب منه آيات محكمات}، وهي التي نفهمها، وهناك {وأخر متشابهات}، وهي التي يشتبه عليك وجه الحق فيها وعدم تحديد المعنى، وهنا نجد فريقين من الناس: {فأما الذين في قلوبهم زيغ فيتبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنة وابتغاء تأويله والراسخون في العلم يقولون آمنا به كل من عند ربنا}، أي أن الله -سبحانه- استقل بتأويل هذه الآيات المتشابهة، والراسخون في العلم يسلمون ويؤمنون بذلك، وهناك من يفسر ذلك بأن ما يعلم تأويل ذلك إلا الله والراسخون في العلم، والاثنان صحيحان، فلم يضع القرآن وقفًا لا هنا ولا هناك، فهذا من سعة القرآن".

وبين أن الآيات التي تتضمن صفات خبرية أثيرت حولها تفسيرات مختلفة، وهل لله يد وقدم؟ السلف الصالح -ولنا فيهم قدوة- قالوا إن أمر هذه الصفات لله نقرؤها كما وردت وأما تفسيرها فمما اختص الله به، ولأننا لا نستطيع أن نصل فيها إلى رأي، ويسمى هذا المذهب بمذهب المفوضين؛ أي الذين فوضوا تفسيرها ومعناها إلى الله سبحانه وتعالى، وهناك مدرسة متأخرة تقدمت في الدراسة والتحليل، قال أصحابها: إننا عندنا آية محكمة وهي {ليس كمثله شيء}، فلا يمكن أن ينطبق عليه ما ينطبق على أي شيء آخر، وقالوا هذه الآية المحكمة تحكم على الآيات المتشابهة، ومدرسة قال أتباعها إنه يمكن تفسيرها بأن نقول إن المقصود بالعين العلم والعناية الإلهية، واليد تعني القدرة، فالمعنى معنوي، وهذه تسمى مدرسة المؤولين.

وأضاف الإمام الأكبر أن مدرسة أخرى ظهرت يمكن أن نسميها «المثبتين» ويمثلها في القديم ابن تيمية، وحديثًا يسمون أنفسهم بـ«المذهب السلفي»، قالوا إن الله تعالى «جاء» بمعنى «جاء»، وفي العموم فإن تفسيرات عديدة قيلت في قول الله تعالى: {ليس كمثله شيء}، وهذه التفسيرات بدأت قديمًا منذ المدرسة الحنبلية في القديم ونريد أن نقرر في البداية أن الإمام أحمد بن حنبل لا يوجد في كلامه : إن الله له عين ولكن ليست كعين البشر، فهذا لم يحدث، والحنابلة القدامى يقولون إن الصفات الخبرية هي صفات أخبرنا بها الله ورسوله ونثبتها كما جاءت. و هناك كثيرون انتقدوا الحنابلة في هذا الأمر وقالوا ليس هناك صفات خبرية فكلمة {وجاء ربك} المجيء هنا فعل أضافه الله سبحانه وتعالى لنفسه، فالمجيء فعل وليس صفة.

---------------------------------------

الجواب:

وأفيدك أن ما نعتقده في إثبات صفة اليد لله تبارك وتعالى وغيرها في الصفات التي وصف الله بها نفسه في كتابه العزيز، أو وصفه بها رسوله محمد في سنته المطهرة هو: إثباتها لله تبارك وتعالى إثباتًا حقيقيًا على ما يليق بجلال الله سبحانه من غير تحريف ولا تعطيل، ومن غير تكييف ولا تمثيل، ونؤمن بأن الله ليس كمثله شيء، وهو السميع البصير. فلا ننفي عنه ما وصف به نفسه، ولا نحرف الكلم عن مواضعه، ولا نكيف ولا نمثل صفاته بصفات خلقه؛ لأنه سبحانه لا سميَّ له، ولا كفؤ له، ولا ند له، ولا يقاس بخلقه I.
فكما أن له سبحانه ذاتًا حقيقية لا تشبه ذوات خلقه، فكذلك له صفات حقيقية لا تشبه صفات خلقه، ولا يلزم من إثبات الصفة للخالق سبحانه مشابهتها لصفة المخلوق، وهذا هو مذهب سلف الأمة من الصحابة والتابعين، ومن سار على نهجهم في القرون الثلاثة المفضلة، ومن سلك سبيلهم من الخلف إلى يومنا هذا.
قال شيخ الإسلام ابن تيمية رحمه الله: "حكى غير واحد إجماع السلف: أن صفات الباري جل وعلا تجري على ظاهرها، مع نفي الكيفية والتشبيه عنه، وذلك أن الكلام في الصفات فرع عن الكلام في الذات، يحتذى حذوه ويتبع فيه مثاله؛ فإذا كان إثبات الذات إثبات وجود لا إثبات كيفية، فكذلك إثبات الصفات إثبات وجود لا إثبات كيفية، فنقول: إن لله سبحانه يدًا وسمعًا، ولا نقول: إن معنى اليد القدرة، ومعنى السمع العلم".

الشيخ بن باز رحمه الله

------------------------------

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه، أما بعد:

فلم يكن الجدال والمراء في أمر صفات الرب تعالى من عمل سلف هذه الأمة الطيب، فننصحك بالإعراض عن الجدال والمراء وأن تعقد قلبك على ما كان عليه رسول الله صلى الله عليه وسلم وأصحابه والتابعون لهم بإحسان في هذا الباب ففيه النجاة والعصمة، وذلك هو الإيمان بكل ما أثبته الله لنفسه من الصفات على الوجه اللائق به سبحانه، مع اعتقاد تنزهه عن مشابهة المخلوقين.

وخلاصة ما أورده عليك هذا المجادل أن اليد لفظ مجمل، فيحتمل به إرادة القدرة، أو النعمة، أو اليد التي هي في حقنا جارحة، وإذا كان كذلك، فرأيه أن الواجب التفويض، فيقال: يحتمل أن تكون القدرة أو النعمة أو غير ذلك من المعاني المحتملة في اللغة، ولا يجزم بإرادة أحد هذه المعاني، وهذا الذي يريد تقريره غلط ترده النصوص، فإن اليد لو كانت هي القدرة أو غيرها ولم يكن مرادا بها اليد الحقيقية فأي فضيلة امتاز بها آدم عليه السلام على سائر الخلق إذ خلقه الله بيده، وإثبات صفة اليدين لله تعالى على الوجه اللائق به هو معتقد الإمام أبي الحسن رحمه الله؛ وانظر لمزيد الفائدة الفتوىالأشعري  

المصدر : إسلام ويب


DZIKIR NAQSHBANDI || PENERANG (QOLBU) HATI

صحابة- صحابة يغ درحمتي الله !

اين اداله ذكر سبواه كومفولن طريقة " نقشبندية " يغ دكتوائي شيخ " ناظم الحقاني " دري سيفريس . كومفولن طريقة اين دفتوى سست اوليه جابتن كماجوان إسلام مليسيا . افكه يغ مثببكن فيهق جاكيم ممفتواكن سست دان ملاراغ اورغ رامي سفاي تيدق مغيكوتي اتاو مغعملكن طريقة اين . تافي فيهق فرساتوان " أهل السنة والجماعة مليسيا (  ASWAJA  ) ماسيه ممفرتاهنكنث ، اف السن مريك ؟ دان دري سكي فرينسيف مريك تله ملغكر فتوى يغ تله دورتاكن اوليه فيهق جاكيم دان تيندقكن بوليه دامبيل .

Selasa, 18 Mei 2021

مجلس صلاوة ديسكو !



 أنا نأ تاث صحابة- صحابة يغ بوكن سلفي وهابي : برذكر ، برصلاوة ماجم ني نبي صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم فرنه اجر كفد فارا صحابة رضي الله عنهم كه ؟

أنا فرجاي ، برذكر ، برصلاوة ماجم اداله مونجول كران ترفغاروه دغن كومفولن طريقة ترتنتو يغ داغكف ساتو عملن برصلاوة يغ دانجوركن شريعة إسلام . سداغكن فدا فنداغن أنا يغ جاهل اين ، اياث ساتو بدعه منكره يغ واجب دلارغ درفد مغاداكنث .